جایزه ویژه فیلم فجر برای بخش انیمیشن/ «قانون مورفی» به غایت یک فیلم مبتذل است
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۸۹۳۹
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «سینماگرام» به تهیهکنندگی میر محمدحسین رضوی با موضوع «سواد سینمایی» و با هدف بالا بردن این مهارت در عموم مردم تولید شده است در این گزارش اظهارات این سینماگران در این برنامه تلویزیونی را ملاحظه می کنید.
جواد محرمی (خبرنگار سینمایی):
حضور فیلمسازان زن در جشنواره اتفاق خوبی است
امسال چهار فیلمساز زن در جشنواره داریم؛ اخیرا نوعی سهمخواهی از جانب زنان جهان برای حضور در جشنوارههای جهانی به وجود آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جشنواره فجر امسال شاهد حضور کسانی است که بعد از چندین سال غیبت دوباره به فضای سینما آمدهاند؛ مانند محمدرضا هنرمند که بعد از 17 سال با «سمفونی نهم» و رسول صدرعاملی بعد از 9 سال با فیلم «سال دوم دانشکده من» در جشنواره حضور دارند.
حضور دو فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ نیز اتفاق خوبی است
علیرضا داوود نژاد این انتظار را از مسئولان جشنواره داشت که نگاه مهربانانهتری به او و فیلمش داشته باشند که عدم این تعامل از سوی جشنواره عجیب است.
سیمون سیمونیان (مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر):
دوستان فیلمساز ما تعرفه وآییننامه هرساله جشنواره را نمیخوانند
امسال حدود 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر بودند
هیئت انتخاب اسامی 83 فیلم را به ما ارائه کرد
محسن امیر یوسفی ما را متهم به دروغگویی کرد
امیریوسفی قبل از این به گفته خودش، فیلمش را برای حضور در 5 جشنوارههای مختلف ثبت نام کرده است اما نمیدام چرا همیشه در فجر ما را متهم میکند.
به داوود نژاد تاکید کردم که هرچه دارید به ما تحویل بدهید؛ تاریخ بازبینی تمام شود هیئت انتخاب کار شما را نمیبیند اما فیلم به دست ما نرسید.
پروانه ساخت یا نمایش سینمایی برای فیلمها الزامی است.
فکر میکنم دوستان فیلمساز ما تعرفه وآییننامه هرساله جشنواره را نمیخوانند؛ این آییننامه هر سال دچار تغییراتی نیز میشود.
قرار نیست فیلمهای رئال با فیلمهای نمایش مقایسه شوند. جایزه ویژه برای بخش انیمیشن در نظر گرفته شده است.
نداشتن دبیرخانه دائمی و کاخ جشنواره دو مشکل بزرگ جشنواره فیلم فجر است.
با تجربهای که سال گذشته داشتیم فکر میکنم اگر امسال جشنواره در پردیس ملت برگزار شود حداقل مشکل پارکینگ نداشته باشیم و همچنین فیلمها با کیفیت خوب سالنها دیده میشوند.
جشنواره امسال پر بار است و تنوع ژانر در آن به خوبی دیده میشود و منتقدان هم از این انتخابات راضی خواهند بود.
پوریا کاکاوند (کارگردان):
مشق شبی به نام «گلدن تایم»
وقتی سوژه فیلمی در ابتدا خودش میگوید که من را اپیزودیک بساز باید آن را ساخت.
ایده اولیه فیلم «گلدن تایم»، مشق شبی بود برای فیلمسازی من؛ در واقع تمرین ارزان ساختن برای من.
وجه اشتراک فیلمهای اپیزودیک به سمت فرم رفته است.
صادق رشیدی (منتقد و مدرس دانشگاه):
«قانون مورفی» به غایت یک فیلم مبتذل است
مبنای شکلگیری فیلم «قانون مورفی» آنقدر جدی نیست که حتی بشود بحث جدی راجع به آن کرد.
فیلم رامبد جوان خیلی تحت قانون مورفی نیست و نسبت عمیقی با این تئوری ندارد و فقط از اسم آن کپ برداری میکند.
شادی یک مفهوم ذهنی و درونی است و اگر قرار است در سینما به هر قیمتی مردم را خنداند، سوق پیدا کردن به سمت کمدی مضحکه خیلی زیاد است.
«قانون مورفی» به غایت یک فیلم مبتذل است.
متاسفم که مجبورم این واژه را به کار ببرم؛ مبنای این فیلم یکسری جفنگیات است.
صدای قهقهه مخاطب به دلیل حجب و حیایی است که مخاطب در مواجهه با الفاظ رکیک دارد.
فرزاد موتمن (کارگردان):
یک فیلم خوب همیشه یک زیر متن و ایده دارد.
از یک داستان خوب نمیتوان بخشی را حذف کرد بدون اینکه بخشهای دیگر داستان لطمه بخورد.
«سینماگرام» کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به تهیهکنندگی میرمحمدحسین رضوی، کارگردانی شاهرخ دولکو و سردبیری سجاد مهرگان است که هر هفته پنجشنبه شبها ساعت ۲۳ روی آنتن میرود.
خبرنگار: مژگان رسولی
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: انیمیشن جشنواره فجر فیلم فجر فرزاد موتمن قانون مورفی سینماگرام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«هات داکس» جایزه بهترین مستند بینالمللی را به فیلم هندی داد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فیلم «کِشت انقلاب» به کارگردانی نیشتا جین که درباره کشاورزان هندی است که علیه قوانین جدید مربوط به زمین قیام میکنند، جایزه بهترین فیلم مستند بینالمللی را در جشنواره بینالمللی مستند «هات داکس» کانادا همراه با یک مبلغ ۱۰ هزار دلاری دریافت کرد.
کسب جایزه برتر هیات داوران در جشنواره به این معناست که فیلم جین که اولین بار در «هات داکس» دیده شده، واجد شرایط بررسی در بخش بهترین فیلم مستند در جوایز اسکار خواهد بود.
دیگر برنده جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بینالمللی «مرگ یک قدیس» بود که مستندی درباره کارگردان پاتریشیا بابال بندک را تصویر میکند که دخترش در همان روزی که مادرش ۲۴ سال قبل توسط ۲ مرد مسلح در آن کشور آفریقایی کشته شد، به دنیا میآید و او تصمیم میگیرد به زادگاهش در اوگاندا بازگردد.
جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی به مبلغ ۱۰ هزار دلار به پابلو آلوارز-مسا برای فیلم «تالاب سرباز» تعلق گرفت که درباره کمپین ۲ قرن پیش سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا است.
هیات داوران از این فیلم برای بیان مسایل بیشماری از میراث پسااستعماری از جمله تخریب محیط زیست، زمین و مسایل نظامی که در بینش هنری قوی فیلم منعکس شده و نیز تعهد به فیلمبرداری خیره کننده به صورت ۱۶ میلی متری تجلیل کرد.
جایزه ویژه هیات داوران برای یک مستند بلند کانادایی به کارگردانان مایکل مابوت و لوکا روزنبرگ لی به «هر راه دیگری: داستان جکی شین»، در مورد یک پیشگام سیاهپوست از نشویل اهدا شد.
جایزه بهترین مستند با تاثیر اجتماعی به ارین لاو و امبر اسپینوزا جونز برای «ایستادن بر فراز ابرها» تعلق گرفت که داستان سفر سه خانواده بومی هاوایی برای دفاع از کوه مقدس خود را نشان میدهد.
در همین بخش، هیات داوران از «دیوی» ساخته سوبینا شرستا به دلیل تصویر کردن مبارزه بیپایان یک زن برای قربانیان بیصدا و نادیده گرفته شده خشونت جنسی دوران جنگ تقدیر ویژه به عمل آورد.
«نبرد برای لایکیپیا» به کارگردانی دافنه ماتزیارکی و پیتر موریمی برنده جایزه جدید سرزمین / آسمان / دریا برای یک مستند بلند استثنایی در بخشی رقابتی به همین نام شد.
هیات داوران گفت: این فیلم نگاه فوقالعادهای به هر ۲ سمت کشوری پسااستعماری دارد که در آن تغییرات آب و هوایی مردم را وادار میکند تا به بدترین نمونه خود بدل شوند. همچنین این فیلم نگاه شفاف و سرسختانهای در مبارزه مداوم کنیا برای حقوق زمینهای بومی در دوره خشکسالی سخت ارایه میکند.
هیات داوران همچنین از «یینتا» به کارگردانی جنیفر ویکهام، برندا میشل و مایکل تولدانو که درباره مردم «ووتسووتن» (مردمان بومی بریتیش کلمبیا) در مقابله با عبور لولههای نفت از زمینهایشان است تقدیر ویژه به عمل آورد.
جایزه فیلمساز نوظهور کانادایی به لورنس لِوِسک برای فیلم «اوکوریمونو» رسید که درباره بازگشت زنی به ناکازاکی برای پاکسازی خانه مادرش پس از ۲۰ سال غیبت است. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی آرام اما جدی درباره خاطره خانواده و مرگ یاد کرد.
جایزه بهترین فیلمساز بینالمللی نوظهور به فن وو، کارگردان فیلم «ژی ژی» تعلق گرفت که به بررسی مضامین زن بودن، خودمختاری و خودسازی از طریق خاطرات ویدیویی و آرشیوهای شخصی میپردازد. هیات داوران همچنین از اسماعیل واسکز برنابه کارگردان فیلم «ترانههای بافندگان» که مستندی مکزیکی درباره بافندگان است تقدیر ویژه به عمل آورد.
«سکوت دلیل» کومیانا نواکوا، تحقیقی درباره اردوگاههای فوچا در طول جنگ بوسنی و هرزگوین، جایزه بهترین فیلم مستند با طول متوسط را دریافت کرد و از فیلم «مرد جدید» اثر کارلوس یوری سیونینک تقدیر ویژه به عمل آمد.
جایزه بهترین مستند کوتاه بینالمللی به جانت هاربورد برای «اوتیسم خود را بازی میکند» اهدا شد و هیات داوران از «کریسمس، هر روز» فای تساکاس تجلیل ویژه کردند.
جایزه بهترین مستند کوتاه کانادایی به «آیا من لاغرترین فردی که تا به حال دیدهاید؟» ساخته ایشا مارجارا اهدا و از «درخشش» ایزابل گریگنون فرانکه تقدیر شد.
جایزه اسکاتیابانک به انتخاب دانشجویان مدرسههای سینمایی هم به «اعتصاب» به کارگردانی جوبیل مونوز و لوکاس گیلکی تعلق گرفت. این جایزه به مستندی که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی مخاطبان دانشجویی دریافت کرده، اهدا میشود.
آلیسون دوک تهیه کننده کانادایی فیلم «مادر جدا از هم» لوری تاونشند جایزه دان هیگ را دریافت کرد که به یک تهیه کننده برجسته کانادایی مستقل به منظور قدردانی از دیدگاه خلاقانه، کارآفرینی و کارآفرینی اهدا میشود.
جایزه تجلیل از یک فیلمساز کانادایی با دیدگاهی پرشور، حس قوی عدالت اجتماعی و حس شوخ طبعی هم به میثم معتضدی رسید.
همچنین جمعه شب، رائول پک فیلمسازی از هاییتی، جایزه دستاورد برجسته را دریافت کرد.
اهدای جوایز در حالی صورت گرفت که «هات داکس» ۲۰۲۴ چند روز پیش از شروع این دوره، با خروج کارگردان هنری حسین کوریمبوی و ۱۰ برنامه نویس روزهای ناآرامی را تجربه کرد.
برگزارکنندگان «هات داکس» گفتند که در مجموع، ۱۵ جایزه جمعه شب در مرکز نوآوری اجتماعی در تورنتو طی مراسمی که هیچ رسانهای به دلیل ظرفیت محدود دعوت نشده بود، اهدا شد.
سی و یکمین دوره جشنواره «هات داکس» که از ۲۵ آوریل شروع شده امشب یکشنبه ۵ ماه می به کار خود پایان میدهد و پس از آن برنده جایزه تماشاگران برای بهترین مستند کانادایی با یک جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری را معرفی میکند.
کد خبر 6097203